Як спалити двигун, або шкідливі поради по експлуатації електромотора

Додана 05 Січня 2024

Якщо ви поставили собі за мету спалити електродвигун, то вам пощастило; мотор не самий надійний елемент в електроприводі і вивести його з ладу не завдасть особливого клопоту. Проте, щоб зекономити ваш час, ми зібрали найбільш дієві поради перевірені часом і досвідом як звичайних користувачів так і професіоналів.

Перед покупкою

Креслення електродвигуна
Кожний двигун окрім характеристик
має ряд унікальних габаритних
та приєднувальних розмірів

На етапі вибору електродвигуна головне – економія. Тому, якщо для вашого механізму потрібен двигун на 4 кіловати, краще купити слабший (і дешевший!), наприклад на 3 або навіть на 2,2 кіловати. Потягне? Звичайно. Якщо не вірите, то спитайте будь-якого будівельника-бетоняра. В бетономішалку розраховану на 20 літрів, вони тільки однієї води заливають біля 30 л. Плюс мішок цементу, плюс пісок, плюс щебінь. Якщо ємність з усім цим добром не може зробити повний оберт – просто допомагають їй прокрутитись руками. Ну, принцип ви зрозуміли. Слабший двигун потягне; а якщо не потягне, то допоможете йому руками (і не погані гроші зекономите).

По-друге – ніколи не підбирайте двигун по швидкості обертання ротора як вказано розробником. Наприклад, якщо для вашого станка потрібен електромотор на 1500 обертів, то не задурюйте собі голову і беріть будь-який що є в наявності – на 3000, 1000 або навіть на 750 обертів. І не заморочуйтесь що електродвигун буде виконувати роботи більше в два рази. Гарантуємо – так двигун вийде з ладу набагато швидше. Будьте креативними врешті решт!

Також не радимо уточнювати приєднувальні розміри двигуна; встановлюйте у механізм двигун будь-якого розміру. Якщо не буде влазити – допоможе болгарка чи кувалда.

Встановлення

Ось нарешті ви придбали двигун, настав час його неправильно встановити.

Пам’ятаємо перше правило – щоб спалити двигун, потрібно більше тепла. Тож встановлюємо його в маленькому зачиненому просторі для зниження обдуву. Можна навіть чимось закутати. А ще краще змінити крильчатку охолодження на меншу або взагалі зняти. Тоді ваш двигун модернізується у двовальний. Один вал спереду, інший ззаду, де був вентилятор. Геніально! Як тобі таке, Ілон Маск?

Друге правило – насадка шківа. Якщо вам потрібно насадити шків на вал двигуна, то забудьте про різні розумні поради; «графітова змазка», «бити легкими ударами через спеціальну прокладку» - це все не для вас. Ваш головний інструмент – кувалда!
А з якою силою потрібно нею бити? Правильно, чим сильніше – тим краще. Ідеальним вважається варіант, коли після удару по валу, ротор, виламуючи задній підшипниковий щит, вивалюється з іншої сторони.

Якщо вам не пощастило і після усіх тортур ваш двигун не зламався, то переходимо до наступного кроку…

Підключення

Що робити з двигуном на цьому етапі? Правильно, не вірно його підключити.
Перше що ми повинні спробувати зробити – розташувати механізм разом з двигуном якнайдалі від точки живлення; щоб довжина кабелю дала нам змогу створити просідання по струму. І раз ми вже торкнулись теми кабелю, беремо самий дешевий і набагато тонший ніж рекомендується по ГОСТу (рекомендації по кабелю для трифазних двигунів у таблиці нижче).

Потужність двигуна

Переріз жили (мідь)

  до 4кВт  1,5 мм2  
  4кВт – 5,5кВт  2,5 мм2  
  5,5кВт – 7,5кВт   4 мм2  
  7,5кВт – 11кВт  6 мм2  
  11кВт – 15кВт  10 мм2  
  15кВт – 18,5кВт  16 мм2  
  18,5кВт – 22кВт  25 мм2  
  22кВт – 30кВт  35 мм2  
  30кВт – 37кВт  50 мм2  
  37кВт – 45кВт  70 мм2  
  45кВт – 55кВт  95 мм2  

Схема підключення? Ні в якому разі. Навіть не дивимся на табличку (на якій вказано як підключається даний двигун – в «трикутник» чи в «зірку»). Реальна історія:

«Майстру принесли на ремонт спалений електродвигун. Власник двигуна, хлопчина років 70-ти, підключив його замість «трикутника» в «зірку». Хоча з заводу сам двигун йшов налаштований правильно. Власник не полінувався, змінив положення перемичок на клемній панелі. Навіщо? Та все просто. Коли в 60-тих роках він вчився в ПТУ, майстер групи розповідав дітям легенду, що всі двигуни слід підключати «тільки у зВіЗдУ». Ну а те, що технології з того часу трохи змінились і на дворі вже не 60-ті – то дрібниці»

Ну, не будемо сперечатись зі старшим поколінням і втулимо усі двигуни «в зВіЗдУ». Наче гарно вийшло.

таблички електродвигуна
На табличці двигуна завжди вказується схема підключення

Останній штрих – кінці кабелю, що під'єднуються до клемної панелі, не будемо ні паяти а ні додавати до них наконечники. Просто притиснемо шайбами щоб з часом розсатались а може і зовсім якась відвалиться. Ну а що? Кажуть, «патли» зараз у моді.

Захист двигуна? Ні в якому разі. Витрачатись на теплові реле, на захист від перекосу та втрати фази… Ні, і ще раз ні. Не для того ми тут зібрались.

Після всіх наших порад ви ввімкнули свій електродвигун а він працює? Дивно… Давайте виправляти. Переходимо на наступний етап.

Експлуатація

Лайфхак номер один. Дивимось у ГОСТ 183-74. Режим роботи S1 «включення-виключення двигуна не більше двох разів на годину». Вмикаємо двигун, через дві хвилини вимикаємо. Знову вмикаємо. І знову вимикаємо. І так 74 рази за годину. Це і справді доволі весело.

Лайфхак номер два. Під час роботи двигуна, для зняття замірів таких як його температура, ампераж і вібрація, використовуємо прикладання рук до корпусу. Усі ті мультиметри, струмові кліщі та інше барахло – просто зайва витрата грошей. Думаєте ми жартуємо? Зовсім ні. Половина власників двигунів саме так і робить. Чим ви гірші? Приклали руки до мотора – визначили його температуру, силу вібрації та струм холостого ходу. Нострадамус і поряд не валявся.

Також не забуваємо (точніше забуваємо) за додавання змазки на підшипник після 9000 годин роботи. І на грошах зекономимо і двигун заторохкотить новими октавами.

Якщо і після цього двигун у вас не згорів, то просто винесіть його під дощ без навісу і залиште на декілька тижнів. Точно вийде з ладу. Гарантуємо.

Після виходу з ладу

Нарешті ваш двигун згорів, зламався або просто вийшов з ладу. Що робити далі? Все просто – одразу дзвонити продавцеві і доводити що ви ні при чому. Ми підібрали для вас ТОП-3 кращих відмазки:

  • «Я нічого не робив, воно само зламалось»
  • «Ми його тільки підключили і він одразу згорів»
  • «Та ми його навіть не підключили, тільки з коробки дістали і він у мене в руках загорівся»

 

*Ця стаття носить інформативно-розважальний характер і покликана звернути увагу власників на основні правила експлуатації електродвигунів.

Компанія ТОВ МНП «Промелектро» і торгова марка «ТМ Мотор» бажає вашим двигунам довгої служби і правильного обслуговування.

вверх