Питання: як дізнатися характеристики двигуна? Відповідь: подивитися на табличку. А що означають характеристики на табличці електродвигуна? Давайте розбиратися.
Давайте докладніше розглянемо питання, які дані вказані на табличці двигуная...
Однією з головних характеристик на табличці двигуна (або як її ще називають, шильдику) йде потужність двигуна.
Оскільки механізм, в який ви будете агрегатувати електродвигун, і сам електродвигун повинні підходити один до одного не тільки за габаритними і приєднувальними розмірами, а й за потужністю.
Так, встановивши електродвигун з недостатньою потужністю, є великий шанс, що механізм не працюватиме або сам електродвигун просто згорить.
Потужність вказують у кіловатах, рідше, в кінських силах. Якщо на одному з ваших електродвигунів вказані кінські сили, а на іншому кіловати, то порівняти ці характеристики можна за нашою формулою:
1 кВт = 1,36 кс
1 кс = 0,73 кВт
Наступним за значимістю показником є швидкість обертання (або правильніше говорити, швидкість обертання магнітного поля статора).
Стандартними вважаються 3000 обертів на хвилину, 1500 об/хв, 1000 об/хв, 750 об/хв. Рідше зустрічаються електродвигуни з показниками 600 оборотів.
При цьому, на табличках різних двигунів користувач може помітити, що швидкість вказана 2850, замість 3000; 1480 замість 1500 тощо. Чому так?
Просто різні просвітителі, під швидкістю обертання за хвилину вказують швидкість обертання магнітного поля статора, а вона, як ми знаємо, становить 3000, 1500, 1000 обертів і т.д.
Інші ж вказують швидкість обертання ротора електродвигуна. У асинхронних електродвигунів швидкість обертання магнітного поля статора і швидкість обертання вала не збігається. На холостому ходу, за відсутності навантаження на вал, швидкість обертання ротора електричної машини наближається до швидкості обертання магнітного поля статора.
При навантаженні на вал, швидкість ротора трохи знижується і відповідає тим значенням, які деякі виробники вказують на табличці.
Для розрахунку швидкості обертання магнітного поля використовують таку формулу n=60f/р об/хв,
де f - частота струму (Гц)
р - число пар полюсів
Якщо частота струму f=50Гц (стандарт для України), то залежність між числом пар полюсів "р" і швидкістю магнітного поля, що обертається, "n" виразиться так:
n=3000/р об/хвн
Ще одна характеристика, яка вказана на табличці - номінальний струм електродвигуна.
Номінальний струм електродвигуна трифазного струму "I" обчислюється за формулою:
I=1000P/1,73U*n*cos φ (Ампер)
де:
Р - номінальна потужність двигуна;
U - номінальна напруга двигуна;
n - номінальний коефіцієнт корисної дії;
сos φ - номінальний коефіцієнт потужності двигуна
Також на табличці зображено схему підключення електродвигуна до мережі (іншими словами, з'єднання фаз у трифазній обмотці).
Якщо електродвигун виготовлено на дві напруги (220/380 або 380/660), то під час під'єднання до мережі з меншою напругою фази обмотки з'єднуються в "трикутник", а під час під'єднання до мережі з більшою напругою фази обмотки з'єднуються в "зірку".
Наприклад, якщо двигун виконаний на напругу 220/380 V, то для під'єднання його до мережі напругою 220 V, фази обмотки мають бути з'єднані в "трикутник", а під час під'єднання до мережі напругою 380 V - у "зірку".
Інші характеристики (вага, дата випуску тощо) також дуже важливі, і ми радимо вам з ними ознайомитися.
По суті, табличка (шильдик) асинхронного двигуна є його паспортом, у якому зазначено всю важливу інформацію для людини, яка буде його підключати й експлуатувати.